ESP   |   ENG
Compartir:

Notícies

11-04-2013

El CTM ha aprofundit en l’estudi de l’impacte ambiental del sistema de frenada del vehicle elèctric, dins del projecte Internacional “Green-Car Eco-Design” per a la mobilitat sostenible


La Fundació CTM Centre Tecnològic ha participat en el projecte d’eco-innovació “Green-Car Eco-Design” centrat en el cotxe elèctric, el nou paradigma de la mobilitat sostenible.

El projecte, que es va iniciar el gener de 2011 i ha finalitzat el passat mes de març de 2013, permet incloure la variable ambiental en l’etapa del disseny. S’han explorat els components claus del vehicle elèctric com són les bateries, el sistema de frenada, l’inversor, el sistema auxiliar de climatització i els sistemes auxiliars de fonts d’energia. D’aquest estudi destaquen l’anàlisi del cicle de vida (ACV) de cadascun dels sistemes, la recerca i identificació d’estratègies d’eco-disseny de cada component i la realització de prototips o simulacions informàtiques que permetin avaluar el comportament d’aquests nous dissenys.

El paper de la Fundació CTM Centre Tecnològic dins del projecte ha consistit en l’elaboració de l’anàlisi del cicle de vida (ACV) de diferents components del sistema de frenada mitjançant el software SIMAPRO i la proposta d’estratègies d’eco-disseny per la pinça i les pastilles de frenada. També s’ha estudiat la influència de la frenada regenerativa en les pastilles de frenada. Des del CTM s’han dut a terme assajos de laboratori comparatius entre pastilles de frenada que incorporen millores ambientals i les convencionals. Els assajos realitzats als laboratoris del CTM han estat de desgast (assaig de configuració pin-on-disc) i de corrosió (efecte d’ambients corrosius sobre els materials de fricció. Assaig en cambra humidostàtica).

Entre els principals resultats que es desprenen dels assajos de desgast desenvolupats per la Fundació CTM Centre Tecnològic cal destacar que no s’observa cap afectació en el coeficient de fricció del material i que el percentatge de coure que es desprèn de la mostra de les pastilles milloradesambientalment és menor que en el cas de les pastilles convencionals. Addicionalment, pel que fa als assajos de corrosió es pot afirmar que la mostra millorada presenta un menor grau de corrosió. En conclusió, pel que fa a les pastilles de frenada es confirma la idoneïtat de la línia de treball actual que s’orienta a reduir la composició en metalls pesants i altres components amb un impacte ambiental elevat del material de fricció substituint-los per materials més respectuosos amb el medi ambient. També es considera important la utilització de materials amb un millor comportament respecte a la corrosió que ocasiona un menor ús de les pastilles derivat de la incorporació de la frenada regenerativa.

En termes generals, el desenvolupament del projecte “Green-Car Eco-Design” s’ha centrat en la selecció dels materials constructius que siguin de menor impacte ambiental, des de la seva obtenció fins al reciclatge, la reducció del material utilitzat així com l’increment de l’eficiència de cada component de manera que el consum d’energia sigui mínim. Per alguns dels components, s’ha proposat el desenvolupament i disseny de nous conceptes que integren diverses funcionalitats i permeten així reduir l’impacte ambiental del conjunt.

S’ha conclòs que en tots els components estudiats hi ha un important potencial de millora i optimització, pel qual és necessari seguir amb les línies obertes i trobar els punts de menor impacte, major eficiència i màxima funcionalitat.

El projecte ha estat coordinat pel Centro Tecnológico Cartif, i aprovat pel Programa de Cooperación Territorial del Espacio Sudoeste Europeo (SUDOE), i s’ha desenvolupat en col·laboració amb socis d’altres regions del SUDOE; Cartif (Castella i Lleó), Mondragón Goi Eskola Politeknikoa S.Coop. (País Basc), IAT (Andalusia), ITA (Aragó), École Supérieure des Technologies Industrielles Avancées (Aquitania-França) i Instituto Politécnico de Setúbal (Lisboa-Portugal).

La finalitat del projecte és que les accions de transferència i difusió tecnològiques previstes puguin repercutir en les versions de cotxe elèctric que surtin al mercat en l’espai SUDOE.

Aquesta iniciativa de cooperació transnacional, de dos anys de duració va obtenir una ajuda FEDER de gairebé 1 milió d’euros.

Per a més informació del projecte podeu visitar la pàgina: www.greencar-ecodesign.eu

>> Veure totes les notícies
+info: tecnologia@ctm.com.es

Plaça de la Ciència, 2 - 08243 Manresa (Barcelona) - Tel. 93 877 73 73 - Fax 93 877 73 74 - E-mail: info@ctm.com.es

AVÍS LEGAL | POLÍTICA DE COOKIES | POLÍTICA DE QUALITAT | PORTAL DE TRANSPARÈNCIA | NET ENGINEER DISSENY WEB
Utilitzem cookies en el nostre web. Les fem servir només per recollir estadístiques d'ús sense emmagatzemar dades personals. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més informació