ESP   |   ENG
Compartir:

Notícies

29-05-2018

Premien un enginyer d’Eurecat-CTM per investigar en materials per optimitzar el transport en camions de gran tonatge





  • L’enginyer Sergi Parareda ha guanyat el prestigiós premi University Steel Prize, de la siderúrgica sueca SSAB, per la seva recerca en aquest àmbit.
  • Els acers d’alta resistència mecànica, que actualment es fan servir en automòbils, permeten reduir el pes en camions i, per tant, augmentar el pes de la mercaderia transportada.
L’enginyer viguetà Sergi Parareda, investigador de la Unitat de Materials Metàl·lics del centre tecnològic Eurecat-CTM, ha rebut el prestigiós premi University Steel Prize, que atorga la siderúrgica sueca SSAB, per la seva recerca en l’aplicació d’acers avançats en camions de gran tonatge.

En concret, Parareda ha estudiat la resistència d’acers avançats, principal requeriment de disseny per a peces de xassís de camions, i l’efecte del procés de fabricació en el seu comportament a fatiga, per determinar els millors materials i processos de fabricació per estalviar pes en camions comercials.

Els acers avançats són un material que permet reduir emissions i estalviar costos de transport gràcies a una major resistència a la fatiga, una característica que obre la porta a fabricar models un 10 per cent més lleugers, capaços de transportar més material amb la mateixa massa.

Parareda explica que aquest material ja s’està fent servir en la fabricació d’automòbils, però “no tant en camions de gran tonatge, perquè en aquest cas el material suporta càrregues més grans i de naturalesa cíclica”, cosa que implica tenir en compte criteris de fatiga en el disseny de les peces i que comporta “proves estructurals més estrictes i un conformat de material diferent”.

En aquest sentit, l’expert remarca que la fabricació amb acers avançats en vehicles de gran tonatge “no és només una translació de materials del cotxe al camió, perquè cal un estudi detallat del comportament a fatiga, innovació en les tècniques de conformat d’acer i un tractament superficial de l’acer”, a fi d’adequar els materials als requeriments específics del sector del camió.

Parareda, que ha enfocat la seva recerca amb el suport de l’automobilística Scania, especialitzada en vehicles pesats, ressalta que la recerca en nous materials per a vehicles de gran tonatge “fa anys que és una prioritat per als fabricants”, en un context en què les emissions contaminants dels camions “creixeran mentre es faci servir la mateixa tecnologia, mentre que la dels turismes, on s’han centrat la majoria d’esforços de recerca i desenvolupament, anirà a la baixa”.

L’University Steel Prize és part del Swedish Steel Prize, el principal guardó d’innovació en el sector de l’acer que premia el millors treballs acadèmics a nivell mundial sobre tecnologia i recerca aplicada a la sostenibilitat en el sector metal•lúrgic en diferents indústries.
>> Veure totes les notícies
+info: tecnologia@ctm.com.es

Plaça de la Ciència, 2 - 08243 Manresa (Barcelona) - Tel. 93 877 73 73 - Fax 93 877 73 74 - E-mail: info@ctm.com.es

AVÍS LEGAL | POLÍTICA DE COOKIES | POLÍTICA DE QUALITAT | POLÍTICA DE PRIVACITAT | PORTAL DE TRANSPARÈNCIA | NET ENGINEER DISSENY WEB
Utilitzem cookies en el nostre web. Les fem servir només per recollir estadístiques d'ús sense emmagatzemar dades personals. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més informació